N I E U W S B R I E F   - september 2020 - extra Nieuwsbrief

In deze Nieuwsbrief vindt u het volgende.

Ridders van Gelre - televisieuitzending op TV Gelderland

Woensdag 26 augustus bezocht een opnameteam van het programma Ridders van Gelre onze archeologen van de BATO.

Voor wie het programma nog niet kent, programmamakers René Arendsen en Bas Steman gaan voor deze geschiedenisserie op zoek naar de vroegste geschiedenis van Gelderland. Hun programma gaat over de vele aspecten die hebben bijgedragen aan het ontstaan van die Gelderse geschiedenis. Zoals het stenen tijdperk, de bronstijd, ijzertijd, Romeinse tijd, Franken / Merovingische tijd enzovoorts (tot en met het heden). Ridder René nam telefonisch contact op met Willem Spekking van de werkgroep BATO, de Tielse bijdrage gaat over de tijd van de Bataven en de Romeinen.

Ridder Bas kwam samen met regisseur Alwin en cameraman Ron naar de werkplaats van de BATO. Zij toonden onder andere belangstelling voor het houten plankje (chriographum) uit de Romeinse tijd dat is gevonden in een wijnton in natuurgebied Steendert in Est (de duigen waren afkomstig van een zilverspar uit Zuid-Duitsland; het object stamt uit het jaar 64 na Chr.). Op het plankje staat een afrekening voor de levering van 9 koeien voor de prijs van 5015 sestertiën.

Het team zou eigenlijk naar Vindolanda gaan voor het bezichtigen van een soortgelijk plankje. Vindolana is een vroeger Romeins fort en een burgernederzetting in Engeland bij de plaats Hexham, bij de muur van Hadrianus. Zo'n reis heeft een maand quarantaine als risico in de huidige corona-crisis en dat wilde de omroep niet riskeren, dus kwamen ze het Tielse plankje bekijken.

Het team bekeek ook de duigen van de ton en de hackamore (paardenhoofdstel) van een baggervondst uit Maurik, geschonken door de vinder, heer Brouwer. Hun belangstelling werd ook getrokken door de kopie bij BATO van een Romeins schip, in 1968 gemaakt door Guus Taconis en Jaap Aafjes.

De nieuwe serie Ridders van Gelre wordt op dit moment al uitgezonden. Maandag 28 september aanstaande is het tijd voor de uitzending van Tiel.
Vanaf 17.20 uur wordt de uitzending ieder uur herhaald, 18.20 uur dus weer en 19.20 uur enzovoorts. Daarna is deze aflevering ook op uitzending gemist en you-tube te zien.

Met dank aan Willem Spekking, Martin van der Mark en René Arendsen

Samenstelling van deze nieuwsbrief door Marjon de Lange, Martin van der Mark. Lay-out: Dick Buijs.
Contact: nieuwsbrief@oudheidkamer-tiel.nl (zowel voor aanleveren van ideeën of kopij als voor aanmelding/afmelding voor deze nieuwsbrief)

Zij krijgen de Nieuwbrief automatisch toegestuurd.